Moa: En bra helg måste följas av en dålig måndag

Denna måndag får mitt absolut sämsta betyg. FY FARAO VAD DEN HÄR DAGEN HAR VARIT JOBBIG. Började med att försova mig, hade sedan 2 redovisningsseminarium efter varandra, samt fick ut en hemtenta som ska in om en vecka. Men gillar att plugga också, så att jag kan slänga in några schysta, intellektuella fraser nästa gång jag träffar... DICK HARRISON eller liknande idol.

Så jag övergår till det roliga. Helgen. Den får mitt absolut bästa betyg. Som Sofia skrev hälsade vi på Joline! Sen fick jag träffa bästa Jonna som jag inte sett på evigheter, samt bästa Malin som jag inte heller sett på evigheter!

Konstvetare som diskuterar konst.

Frukostseminarium på Bokmässan. Vi hoppades på juice, fick inte bara juice - VI FICK BRÄMHULTS JUICE.

Och där är han, Dick Harrison. Av okända anledningar var jag och Sofia aldrig i en majoritetsåldersgrupp. Här var vi yngst, i Christer Fuglesang-kön var vi äldst.

Sofia tappade sin hals någonstans, men var glad och fin ändå.

Här hamnade hon i ett djupt samtal med Gandalf.

Freak...

Detta!!!! Alltså åh!

Årets bästa söndag, precis i sin ordning. Bussen blev försenad men det var okej. Vi hade ju några kilo böcker och tidningar.

Sofia: GÖÖÖTLABOOOORG

Idag ligger jag hemma med feber - mindre kul. Fredag, lördag, söndag var jag i Göteborg - mer kul. Detta gjorde vi:
Vi strosade runt i Götet och hängde med Joline på vernissage (där fanns det gratis vin och chips)

Efter att ha festat hela fredagsnatten drog vi, lite småbakis, till Göteborgs konstmuseum!

På söndagen blev det BOKMÄSSAN! Vi lyssnade på finaste Martina Haag, käkade gratis frukost, stirrade stalkigt på Richard Olsson, var på seminarium om feminism i serietidningslitteraturen och mycket mycket mer...

Och hängde med Christer Fuglesang ocf!

Lite av mina fynd:

Sofia: Bye bye Linköping, Hello Göteborg

Nej, nu säger jag hej då till biblioteket, plugget och Ryd. Sticker iväg till Göteborg över helgen där det vankas Joline och Bokmässan.
Mitt tema för helgen: Svartochsvår + rödvin.

Moa: ÄLSKAR HÖSTEN OCH DEN HÄR DAGEN

Fick en sådan otrolig lycklig känsla precis nu. Är högst övertygad om att det beror på <3<3<3HÖSTEN<3<3<3 och naturligtvis för att jag och Sofia drar till Jolle imorgon!

Och för att jag och Johanna fixade en ny lägenhet åt henne imorse! Nu får det nämligen vara slut på denna mobbning hon fått utstå i sin korridor. Igår hade de skrivit på tavlan att "one single person" (riktat till Johanna, uppenbarligen) förstörde hela deras städsystem, när Johanna i själva verket hade städat MEST. Så jag gick hem till min baby och vi packade ihop hennes saker hela natten (samtidigt som vi kollade på <3<3<3Harry Potter<3<3<3 och <3<3<3The Holiday<3<3<3). På söndag tar hon picket och packet och flyttar in i en etta typ 200 meter från helveteskorridoren.

Har också kommit på ett nytt sätt att vira handduken efter duschen. Detta äger pga axeln värms och känner mig antik och ståtlig.

Sofia: Norrköping- och Linköpingsdag

Jag hatar att äta när maten inte är rolig (eller god för den delen) så den senaste tiden har jag experimenterat en del i köket. I förrgår blev det hemmagjord falafel, vilket var superlätt att laga och supergott att äta! Igår var jag sugen på svamp så jag improviserade ihop en gryta med zuchini, färska champinjoner, icas frysta svampblandning, lök och grädde toppat med lite färskpersilja och soja/salt/aromatkrydda. Resultatet blev himmelskt! Älskar att experimentera och det faktiskt blir bra! Mackan var också jävligt nöjd över gödandet.

Med Mackan på besök passade vi på att ta en tripp till Norrköping och hälsa på min kära släkting/ex-roomie Jenny och hennes pojkvän Filip. Vi gick omkring på massa mysiga ställen i Norrköping, besökte världens bästa myrorna och åt pastabuffé på supercosiga Café Täppan.

Och idag utnyttjade vi det soliga höstvädret med en cykeltur in till stan i Linköping. Jag drog med Mackan till Östergötlands museum där vi kollade in de nya utställningarna. Men nu har han lämnat mig för Örebro och det dröjer en och en halv vecka innan jag får se honom igen. Buhääää. Får trösta mig med att jag ska till Göteborg i helgen.

Sara: Göteborg och powerwalk

Idag började jag dagen med en promenad i Rydsskogen. De tänkta 5 kilometrarna blev nog typ 7-8 pga att jag tappade bort mig lite. Men det var skitnice höstväder ute så det var rätt skönt att gå lite extra. Tror dessutom att jag är den enda under 50 som går med stavar. Älskar gångstavar, kan inte powerwalk'a utan!

Onsdag till söndag förra veckan åkte jag och hälsade på Jonna i Göteborg. Mötte även upp även mina andra göte-kompisar som jag träffade i USA och inte sett sedan dess. I fredags var det inflyttningsfest hos Jonna och utgång. Hade fem helt underbara dagar spenderandes med underbara människor!

Bästa Jonna!

Jonnas vardagsrumsbord dagen efter festen

Moa: Helg helg helg helg

Fredag: STiG var på festerifest, gick fulvinspår och fick tag på biljetter till neonkravallen!
Lördag: Kikade på dragkampen en stund, sen åkte jag och Johanna hem och körde Love actually drinking game. Shottade varje gång vi blev skitförbannade (typ när Sarah och Karl inte får ligga), varje gång vi var nära att börja gråta ("To me you are perfect", bröllopet, när Sam springer efter Joanna osv...), drack också varje gång någon säger "actually", varje gång Billy svär och varje gång vi fick mental orgasm (Johanna drack alltså varje gång Karl kom i bild).
Söndag: Hänge med Johanna till stan för att fika med hennes Vetlanda-polare. Trevlig grej.

Disney-tema på festerifesten: Vi var finast som Alice i Underlandet!

Som sagt: Neonkravall.

Drinking game ON!

Sofia: Dra't i spa't

Igår var det en jättestor studentgrej som kallas Dra't i spa't. Och givetvis var LitheBlås där och förgyllde dagen. Vi började med gemensam frukost för att sedan dra vidare mot borggården för en marchspelning. Sedan var det spritrunda mot nästa spelning och fortsättning på spritrundan mot slutdestinationen där det intogs pizza och vin.

Moa: Det här med rubriker....

Idag gick jag och Johanna till stan för att köpa en ny datorsladd till mig. Den kostade 799 kronor. Tur var väl det att vi lite spontant hann springa in på öppningen av Överskottsbolaget. Köpte billiga grejer och FICK GRATIS toffifee-ask, samt gratis chips. Lite värdare än en sladd för 799 kronor.

Sofia: Lite annat smått och gott från veckan som var

Jag har varit på Ecce Homo-utställningen på Kulturhuset i Örebro!

Jag har spottat street art i Örebro!

Och jag har varit uttråkad i Örebro!

Moa: Inget Dra't i Spa't för oss nej

Vi tänkte dra på kravall efter festerifest på fredag, köade därför hela natten måndag-tisdag DOCK utan att få tickets. Alltså, man lär sig fan aldrig. Så sjukt jävla tråkigt bara, men livet går vidare.

Trots olyckan så hade vi skitroligt under natten. Spelade TP i typ fyra timmar. Jag och Johanna befann oss i HIMLEN pga obeskrivlig TP-kärlek.

Vandringsweekend - DEL 2

DAG 2 - Nipfjället
Andra dagen var det tänkt att vi skulle vandra från Nipfjället till Städjan för att bestiga dess topp på 1131 m. Men vädret och motivationen ville något annat. Lagom när vi kom tillbaka till bilen började det regna så vi bestämde oss för att käka en sen lunch någonstans som inte var ett blåsigt blött fjäll. Vi drog oss ner mot Idre och hittade en strand med ett vindskydd där det vankades spagetti med köttfärsås på burk.

DAG 3 - Fulufjällets nationalpark
Hit har jag kommit flera flera år tillbaka då vi brukade åka hit med min familj och mina kusiner. Det främsta besöksmålet var alltid Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall, och så blev det även i år. Dock ville vi spice:a upp det hela lite så vi bestämde oss för att vandra upp dit fallet börjar. Jättecool utsikt över dalen kunde vi beskåda trots regn. Och fallet var precis lika fint som vanligt.

Sofia: Vandringsweekend DEL 1

Anledningen till att jag inte har skrivit är för att jag har varit uppe i dalarna och fjällvandrat med Mackan. I år blev det tredje året för oss där uppe. Vi brukar vanligtvis tälta men nu körde vi på vandrarhem vilket blev lite lyxigare då man inte behövde känna sig som en hemlös, sen är det ju lite kallare nu när det är höst än när vi brukar vara uppe på somrarna. Så här kommer en liten vildmarksberättelse i två delar (om du är sjukt ointresserad av friluftsliv kan jag tipsa dig om att sluta läsa).
DAG 1 - Grövelsjön: Vi började dagen med att bestiga Jakobshöjden som är på 1103 m, väldigt behaglig vandring med lätt stig. Efter att ha gått i ca 20 minuter ser vi de första renarna, de Mackan och jag vill benämna som "Spanarna". Vår teori är att dessa två renar spanar läget på fjället och sedan telepaterar klartecken till flocken som chillspringer några minuter bakom dem (se röd markering).

Sedan efter en riktig gourmelunch (pasta carbonara, halvfabrikat lagat på campingkök) bestämde vi oss för att ta en lugnare vandringstur då Mackan var lite förkyld. Leden vi valde gick till Silverfallet och det lät ju magiskt och spännande tyckte vi. På vägen såg vi inga renar men vi såg dock detta: en groda, pensionärer och norge!

Sara: Don't mess with 148:an

Igår var jag på thaiboxning och körde skiten ur mig i en och en halv timme. Så idag har jag fruktansvärd träningsvärk och är otroligt stel i hela kroppen. YAY! Hade fett kul i alla fall. Här får ni se några krigsskador.

So don't mess with 148:an!

Moa: Friday friday

Igår åkte jag, Johanna, Lisen, Elin och Petra ut i skogen för att plocka svamp. Lite för tidigt må hända, men några små kantareller hittade vi! Och framförallt så var det supermysigt och skönt med lite riktig skogsluft.

Och idag är det freeeeedaaaaaag, och jag och Sara ska ***tacomysa***. Tråkiga saker som ska göras innan ***tacomyset***:
- Städa :(
- Lämna in min trasiga telefon :(
- Dricka Teracough :(

Här är jag och min snythög. Den hade jag tänkt att städa bort idag.

Sara: Alkoholist?

Jag hittade ett test på http://www.alkoholprofilen.se/ så Moa och jag beslutade oss för att kolla hur våra alkoholvanor ser ut. Ja ni ser ju själva..

Moa: Sjuk men glad

Blev ju sjuk efter Kalasmottagningen, och bättre har det då inte blivit. Trots detta har dagarna haft fina stunder, som idag till exempel då vi fikade hos födelsedagsbarnet Frida. Och imorgon ska vi äta på HG. Gött tycker jag.

Annars hoppas jag bara att jag blir frisk till helgen, så jag antingen hänger med Johanna till Halmstad ELLER spelar vinbrännboll med seklerister. Har ej bestämt mig pga vill båda. Vill kanske mer hänga med till Halmstad men det har också ett högre ekonomiskt pris. Nåja, ska sova på saken.

En bild från en gammal vinbrännboll:

En bild från än ännu äldre vinbrännboll:

Sofia: Sunday

Idag är det söndag = ångest. Imorgon är det måndag = megaångest. Men igår, då var det lördag och förfasen vad kul vi hade! Fina Stefan och Sofia var på besök så jag passade på att visa dem Ryds stolthet: HG. Lämnade min mobil ensam rätt många tillfällen under kvällens gång och då är det ren rutin att hitta bilder som denna på den.

Idag hade vi en bakisdag vid Bergs slussar med solsken och mjukglas.

Moa: Efterlängtade lördag

Och jag är supersjuk. Tack!!!!!!!!!!!!!!!

6uRUJ4 on Make A Gif, Animated Gifs

Moa: Thursday I don't care about youuuuu

HEEEEEJ!

Idag har jag varit i Norrköping med inte riktigt hela STiG. Det var trevligt, vi gick på stan och fikade och åt mat och alla utom jag och Johanna var på Titanic-utställningen. Där drog vi gränsen för vad vi egentligen har råd med.

Igår var det Kalasmottagningen och det var TA MIG TUSAN DEN ROLIGASTE AV ALLA TRE KALAS-KVÄLLAR JAG UPPLEVT. Jag har inga förväntningar på Kalas längre eftersom det aldrig blir som jag tänkt mig, men igår blev det success.

Dock kan jag aldrig ha för roligt utan konsekvenser, så idag har jag ingen röst kvar längre. Nåja, det var värt det.

Söta.

Sofia: my apples bring all the boys to the yard

I Ryd tar vi det här med äppelpallning väldigt seriöst.

Sara: Introduktion

Hej! Jag heter Sara Jakobsson och flyttade in på 148:an för drygt en vecka sedan. Jag är en sjukt optimistisk och glad 20åring, fyller 21 i november (VIKTIGT!). Moa och jag gick i samma klass i gymnasiet och på den vägen har jag nu hamnat i Linköping. I september 2011 flyttade jag till Brewster, New York och jobbade som au pair och i augusti 2012 kände jag att jag ville flytta till mitt drömställe Kalifornien. Så jag förlängde mitt visum och hittade en familj i Malibu, California. Där insåg jag att det är här jag hör hemma så min plan är att söka till en filmskola till hösten 2014 och bosätta mig i LA. Min tid i USA var lätt mina 22 bästa månader i mitt liv. Men nu är jag i Linköping och bor med världens 2 bästa roomisar. Nu får ni lite bilder som sammanfattar lite lätt min tid i Staterna. Enjoy!

New York skyline

Tredje plats i en pumpatävling på en höstfest

Disney world i Orlando, Florida

Niagara Falls, Canada

Arizona

Cowgirl in Prescott, Arizona

Zuma Beach, Malibu. Hade inte ens 10 minuters promenad hit

Cykeldag. Cyklade från Santa Monica till Marina del Rey och tillbaka

Hälsade på en kompis i San Francisco

Jag och några buds vid Beverly Hills skylten

Jag och några av mina bästa kompisar i min bil som jag köpte

Hollywoodskylten

Walk of Fame, Hollywood Blvd

Hemmafest i Pacific Palasades

Newport Beach

Gjorde en roadtrip med min Linda i Juni. Venice Beach

Grand Canyon, Arizona

Las Vegas, Nevada

Efter två veckors roadtrip on the westcoast åkte vi till Maui, Hawaii i en vecka

Hyrbilen

Drack färsk cocosmjölks

Drack Margaritas för $5 på Taco Tuesday

Surfade

Detta var min babe som jag fick sälja dagen innan jag åkte till Sverige. Jättesorgligt!

Sofia: FÄÄÄÄÄÄÄÄÄST

I lördags = väldigt bra kväll!
Det vankades förfest innan utediscot och det blev då en härlig blandning av ballar och STIG-fadderister/faddrar. Vi hade jättejättejättekul! Spaggan experimenterade med vodka och diverse kryddor (han kom fram till att vodka och kanel fungerar prima). She-type drack äcklig margarita i mitt enlitersmunchenhobenglas. Martin dansade runt halvnaken i Saras rum för att sedan behöva hjälp till att hitta kläderna. Alla blev fulla och glada. En perfekt fest helt enkelt!

Moa: Så tog nolle-p slut

Nolle-p har varit skitkul, också skitjobbigt, men mest skitkul. Har bara brytit ihop en gång, och det fick mina föräldrar ta hand om. Sen har allt faktiskt gått bra. Vi är så himla duktiga!!!